manažér

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Motivovanie zamestnanocov

Cieľom motivácie zamestnancov je v prvom rade dosiahnutie trvale vysokej úrovne ich výkonu. Zo strany organizácie to vyžaduje venovať zvýšenú pozornosť najvhodnejším spôsobom motivovania zamestnancov. Motivovanie ľudí je uvádzanie týchto ľudí do pohybu v smere, ktorým chceme, aby sa títo uberali za účelom dosiahnutia určitého výsledku. Dobre motivovaní ľudia, sú ľudia s jasne definovanými cieľmi, ktorí podnikajú kroky, od ktorých očakávajú, že povedú k dosiahnutiu týchto cieľov. Takýto ľudia môžu byť motivovaní sami od seba, a pokiaľ to znamená, že idú správnym smerom, aby dosiahli, čo dosiahnuť chcú, potom je to najlepšia forma motivácie. Väčšina ľudí však potrebuje byť motivovaná z vonku. Organizácia ako celok môže ponúknuť prostredie, v ktorom je možné dosiahnuť vysokú mieru motivácie. V konečnom dôsledku sú to ale manažéri organizácie, ktorí musia hrať hlavnú úlohu a musia využívať svoje schopnosti motivovať, aby dosiahli, že ľudia budú zo seba vydávať to najlepšie, čo v nich je, pričom musia dobre využívať motivujúce procesy ponúkané organizáciou. Dôležitým determinantom individuálneho výkonu je motivácia, ktorá sa veľmi ťažko definuje a analyzuje. Je to niečo, čo sa nedá vidieť a čo nemožno priamo merať. Môžeme ju pozorovať a usudzovať o nej len na základe zmien v správaní sa ľudí. Skutočne nemôžeme určiť motiváciu človeka dovtedy, pokiaľ sa určitým spôsobom nespráva. Pozorovaním toho, čo niekto hovorí alebo robí v danej situácii, možno vydedukovať to čo ho motivuje. Keď hovoríme o motivácii, zaujímame sa vlastne o správanie sa ľudí.
Manažéri majú záujem, aby zamestnanci splnili pracovné ciele. Výkon zamestnancov a úspešné splnenie cieľov je výsledkom mnohých faktorov, z ktorých jedny sú vnútorné (charakter zamestnanca) a druhé externé. Obe skupiny vzájomne na seba pôsobia, preto pri hodnotení plnenia pracovných cieľov sa nesmú robiť o nich nesprávne alebo neúplné závery.
Napríklad pri poklese výkonnosti zamestnanca sa môže vedúci nazdávať, že je potrebné zvýšiť jeho motiváciu, avšak príčina poklesu výkonu môže byť celkom iná, povedzme, že zamestnanec má súkromné problémy, necíti sa dobre, vedúci mu nedôveruje a pod..
Výkon sa nemôže stotožniť iba s motiváciou, závisí aj od ďalších činiteľov, ako je schopnosť zamestnanca a prostredie. Na to, aby práca bola efektívna, človek ju musí chcieť robiť (motivácia), musí vedieť, ako ju robiť (schopnosť) a musí mať primerané zariadenie, materiály, nástroje na jej vykonanie (prostredie). Od vedenia ľudí a od manažmentu vôbec sa vyžaduje, aby vytvorili a udržiavali potrebné podmienky na výkon jednotlivcov pracujúcich v skupinách v záujme splnenia spoločného cieľa v organizácii. Uvedené faktory treba preto zaradiť do manažmentu. Schopnosť motivovať pracovníkov sa považuje v manažmente za jednu zo základných zručností manažéra. Pokiaľ sa uskutočňuje kvalitne, priamo ovplyvňuje profit organizácie.
Bc. Vladimír Bella

Motivovanie zamestnancov | stály odkaz

Komentáre

  1. dve muchy jednou ranou aj MS a ET
    Vladko, Ty už máš skusku urobenú ...teraz Ťa verím motivuje moje odpoveď
    publikované: 25.02.2009 22:21:57 | autor: Student (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014